Opvoeding en begeleiding
Opvoeding en begeleiding is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. De leerlingen ontwikkelen een wetenschappelijk-theoretische basis met betrekking tot psychologie, (ortho)pedagogiek, toegepaste deontologie en de mens en zijn plaats in de samenleving. Dat alles met oog voor contexten en voorbeelden uit de welzijnszorg. Vanuit een wetenschappelijk-theoretische basis leren leerlingen als toekomstig kinderbegeleider pedagogisch handelen en oriënteren ze zich op het begeleiden van mensen met een beperking.
Vooropleiding
Om te kunnen starten in de derde graad Opvoeding en begeleiding moet je geslaagd zijn in een tweede leerjaar van de tweede graad. De logische vooropleiding is de tweede graad Maatschappij en Welzijn. Als je geslaagd bent in een andere tweede graad doorstroom of dubbele finaliteit, kan je ook instappen. We denken in het bijzonder aan de tweede graad Humane wetenschappen of Maatschappij- en Welzijnswetenschappen.
Wat mag je verwachten?
Basisvorming
Je krijgt wekelijks 16/17 uur algemene vakken. De vakken van de basisvorming reiken kennis en vaardigheden aan die je kan toepassen in de praktijkvakken.
Vakken van de studierichting
Gezondheid en preventie
Je verkent het begrip gezondheid en leert gezondheidsgedrag bevorderen, je gaat dieper in op de determinanten van gezondheidsgedrag en op de individuele en omgevingsstrategieën. Je leert dagelijkse zorgtaken bij baby’s en kinderen uitvoeren en leert de activiteiten van het dagelijks leven zoals eten, aankleden, toiletbezoek,... ondersteunen. Deze zorgtaken worden steeds vanuit een focus op preventie en gezondheidsbevordering enerzijds en kwaliteitsvol handelen anderzijds, aangeleerd.
Psychologie
Je analyseert de ontwikkelingspsychologische domeinen van kinderen van 0 tot 12 jaar. Je legt verbanden tussen de fysieke, cognitieve, morele, socio-emotionele en taalontwikkeling. Je licht de sociale beïnvloeding en de invloed van groepsprocessen op het sociaal gedrag van mensen toe.
Pedagogie
Je zoomt in op opvoedingsvisies en de invloed van risico- en beschermende factoren. Je past pedagogische modellen toe op concrete opvoedingssituaties. Je krijgt zicht op orthopedagogische modellen en leert die toepassen in bijzondere contexten voor kinderen met specifieke ondersteuningsnoden. Je verdiept je in het pedagogisch raamwerk voor de kinderopvang. Je krijgt zicht op een professionele (ortho)pedagogische aanpak bij kinderen.
Pedagogisch handelen
Je leert hoe je via activiteiten de ontwikkeling, de sociale vaardigheden … bij kinderen kunt stimuleren. Hoe kan je inspelen op hun talenten en hun ondernemingszin? Je oefent deze zaken ook in om ze op stage te kunnen toepassen in activiteiten en sessies die je zelf geeft. Tijdens deze lessen werk je ook aan de persoonlijkheidsvorming als kinderbegeleider. Daarnaast oefen je verder op een aantal beroepsgerichte vaardigheden die belangrijk zijn in het werkveld: observeren, rapporteren, reflecteren, vergaderen, discussiëren en samenwerken. Je oefent verschillende gesprekstechnieken in. Je begeleidt en organiseert activiteiten van het dagelijks leven. Je voert EHBO-technieken uit en leert levensreddend handelen bij kinderen.
Professioneel handelen
Je bereidt je stap voor stap voor op stage, werkt aan je professionele identiteit en voert een onderzoekscyclus uit, gekoppeld aan de praktijk.
Je professionele identiteit ontwikkelen houdt in dat je het werkveld verkent, inzicht krijgt in de wetgeving, deontologie en ethiek eigen aan het beroep van kinderbegeleider. Je reflecteert over maatschappelijke en ethische vraagstukken met betrekking tot het opvoeden en begeleiden van kinderen. Daarnaast leer je reflecteren, zowel over je functioneren en handelen op stage als in de klas. Er is ook ruimte voor remediëring. Verder sta je stil bij verder studeren en toekomstige tewerkstelling.
Stage
Je loopt 4 weken blokstage in het 5de jaar en 7 weken in het 6de jaar, waarvan 5 dagen (1 week) verspreid liggen over een langere periode. Tijdens deze stages pas je de aangeleerde theorie, visies en kaders, pedagogische vaardigheden en technieken toe in de professionele context van een kinderdagverblijf, buitenschoolse kinderopvang of kleuterklas.
Toekomst
Als je slaagt, behaal je het diploma secundair onderwijs onderwijskwalificatie 4. Hiermee kan je doorstromen naar een professionele bacheloropleiding zoals bachelor Pedagogie van het jonge kind, bachelor in Onderwijs, bachelor Sociaal werk of bachelor Orthopedagogie. Een 7de leerjaar Persoonsbegeleider is ook een logische vervolgopleiding.
Je behaalt naast je diploma ook de beroepskwalificaties ‘kinderbegeleider baby en peuters’ en ‘kinderbegeleider schoolgaande kinderen’, waarmee je aan de slag kan in respectievelijk een kinderdagverblijf, buitenschoolse kinderopvang of als kinderbegeleider in het onderwijs.
VAKKEN | 5de jaar25-26 | 6de jaar26-27 |
BASISVORMING | ||
Aardrijkskunde | 2 | 0 |
Economische vorming | 0 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 |
Geschiedenis | 0 | 2 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | 1 | 1 |
Nederlands | 3 | 3 |
Wiskunde | 2 | 2 |
VAKKEN VAN DE STUDIERICHTING | ||
Gezondheid en preventie | 2 | 0 |
Psychologie | 2 | 1 |
Pedagogie | 3 | 2 |
Pedagogisch handelen | 4 | 4 |
Professioneel handelen | 2 | 2 |
Stage | 4 | 7 |
TOTAAL | 33 | 33 |