Architecturale en beeldende vorming

Ben je artistiek aangelegd, gepassioneerd door kunst en cultuur en beschik je over een stevig ruimtelijk inzicht? Architecturale en beeldende vorming is een artistieke en theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit van het domein Kunst en creatie. Verbeeldingskracht en onderzoek staan centraal in het artistiek-creatief proces. Vanuit de lessen architectuur en beeld leer je linken leggen met wiskunde en wetenschappen. Je maakt kennis met de basisprincipes van de architectuur, met elementaire bouwmaterialen en constructies. Je ontwikkelt eigen ideeën en bedenkt originele concepten. Door gebruik van verschillende materialen en technieken ontwikkel je een eigen beeldtaal en leer je vorm geven aan een boodschap of inhoud, zowel vlak als ruimtelijk.

Vooropleiding

Om te kunnen starten in de tweede graad Architecturale en beeldende vorming moet je geslaagd zijn in een tweede leerjaar A van de eerste graad. Als je instroomt in het tweede leerjaar van de tweede graad, dan word je extra begeleid. Je krijgt basisopdrachten zodat je snel kan bijbenen.
 

Wat mag je verwachten?

Basisvorming

Zowel in het derde jaar als in het vierde jaar krijg je wekelijks 24 uur algemene vakken. Ze bereiden je voor op een derde graad van de doorstroom- of dubbele finaliteit.
Deze sterk theoretisch onderbouwde richting biedt jou een stevige wiskundige en wetenschappelijke vorming. Vandaar dat je geïnteresseerd bent in wiskunde en er goed in bent.

Kunstvakken 

Zowel in het derde als in het vierde jaar krijg je wekelijks 7 uur kunstvakken in de kunstateliers. Deze uren worden aangevuld met 1 uur kunstbeschouwing.

Waarneming

Bij het schetsen, tekenen, schilderen en ruimtelijk werken naar waarneming leer je de vorm, kleur en constructie kennen van wat ons in de wereld omringt. Je start met eenvoudige objecten en slaagt er na korte tijd in complexe vormen weer te geven. Schetsen en tekenen is belangrijk om ontwerpen en ideeën op papier te zetten en om vorm te geven aan de verbeelding.

Architectuur

Je ontwikkelt het ruimtelijk denken en ruimtelijk inzicht vanuit conceptuele benaderingen. Niet alleen bouwkunst (gebouwen, bruggen, stadions …) maar ook interieur en design komen aan bod. De relatie tussen bouwsel en menselijke beleving, tussen ruimtelijke ingreep en de omgeving is hierbij belangrijk. Er wordt vaak vertrokken vanuit de bouwsels in de natuur en vanuit het mathematische (link wiskunde). Bekende realisaties, gerenommeerde ontwerpersarchitecten werken hierbij inspirerend. Je start met het tekenen van eenvoudige meetkundige tekeningen en constructies. Vanuit deze basis maak je eigen ontwerpen en interessante 2D en 3D toepassingen.

Beeld

In de lessen beeld krijg je de kans om jouw ideeën, gevoelens en ervaringen om te zetten in unieke 2D en 3D creaties. Je vertrekt hiervoor steeds vanuit een bepaald onderwerp of thema. Je experimenteert met beelden, vormen, kleuren en met materialen en technieken (houtskool, verf, collage, fotograferen, printen, textiel, klei, hout, steen, recyclagematerialen …). Je ontwikkelt hierbij een persoonlijke beeldtaal.

Kunstbeschouwing

In de lessen kunstbeschouwing leer je kunst begrijpen, waarderen en integreren in je persoonlijke ontwikkeling. Verschillende kunstvormen komen aan bod: architectuur, schilderkunst, beeldhouwkunst, grafische kunst, muziek … Er wordt vertrokken vanuit een kunsthistorisch referentiekader dat chronologisch wordt opgebouwd. Kunstbeschouwing helpt en inspireert je bij jouw persoonlijk atelierwerk. Daar waar mogelijk gaan we die kunstvormen ook in realiteit gaan bekijken door architectuur- en museumbezoek, het bijwonen van een voorstelling of een concert …

Toekomst

Wanneer je slaagt, behaal je het getuigschrift van de tweede graad secundair onderwijs en kan je overgaan naar een
derde graad. Na de tweede graad Architecturale en beeldende vorming ben je goed voorbereid om verder te studeren
in de derde graad Architecturale vorming of Beeldende vorming. Daarnaast behoren Architectuur en interieur,
Beeldende kunst en Grafimedia ook tot de mogelijkheden.
Je kan ook kiezen voor een studierichting in een ander studiedomein.

VAKKEN

3de jaar

´21-´22

4de jaar

´22-´23

BASISVORMING

 
Aardrijkskunde 1 1
Engels 2 2
Frans 3 3
Geschiedenis 1 1
Godsdienst 2 2
ICT en mediawijsheid 1 0
Lichamelijke opvoeding 2 2
Mens en samenleving 0 1
Natuurwetenschappen 3 3
Nederlands 4 4
Wiskunde 5 5

VAKKEN VAN DE STUDIERICHTING

   
Architectuur en beeld  
• Architectuur 3 3
• Beeld 2 2
• Kunstbeschouwing 1 1
• Waarneming 2 2
   
TOTAAL 32 32